Gotovo je! Uljanik Brodogradilište ide u stečaj, a 1118 radnika će dobiti otkaz

Na današnjem stečajnom ročištu na Trgovačkom sudu u Pazinu, stečajni sudac Ivan Duić nakon dvadesetak minuta rasprave odlučio je da Uljanik ide u stečaj. Stečaj će biti objavljen kroz iduća tri dana, a prestalih 1118 radnika će pismenim putem dobiti otkaz.

udac je na ročištu 24. travnja ustvrdio kako je zakonski rok odgode od 60 dana istekao, ali kako postoje rokovi za pobijanje pravne radnje te je prihvatio još jednu odgodu.
Međutim, sudac Dujić je tada naglasio i kako će proglasiti stečaj, ako račun Uljanik Brodogradilišta do 13. svibnja ne bude deblokiran, što se nije dogodilo.

Ročište je u travnju odgođeno zbog dolaska predstavnika kineskog China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC), koji su krajem travnja i početkom svibnja obišli brodogradilišta u Puli i Rijeci, a još nije poznato kakva je njihova namjera u pogledu brodogradilišta Uljanik i 3. maj.

Za Uljanik Brodogradilište Fina je prijedlog za otvaranje stečaja podnijela krajem siječnja, zbog blokade računa koja je 21. siječnja iznosila 75,9 milijuna kuna. Uljanik Brodogradilište u tom je trenutku imalo 1.400 zaposlenih, no ta je brojka danas vjerojatno značajno manja, dok je dug vjerojatno veći.

Naime, podaci od 24. travnja govorili su o blokadi računa zbog iznosa od 150,8 milijuna kuna.

Inače, prvo ročište na kojem se trebalo odlučivati o stečaju Uljanik Brodogradilišta održano je 29. ožujka, no to je ročište odgođeno nakon što je predsjednik Uprave Uljanika Emil Bulić rekao da se sastao s premijerom Andrejem Plenkovićem i užim timom Vlade, kako bi razmotrili koji dio ponude mogućeg strateškog partnera, Brodosplita, nije prihvatljiv te kako bi se razmotrila druga alternativna rješenja.

No, nakon što je potkraj ožujka premijer Andrej Plenković izjavio da Vlada Brodosplitov prijedlog restrukturiranje Uljanik grupe ne može podržati jer bi to značilo veliku financijsku izloženost države, Uprava i Nadzorni odbor su krajem travnja objavili da Brodosplit prestaje biti strateški partner Uljanika te da je pulska brodograđevna industrija slobodna ponoviti postupak strateškog povezivanja.

Krajem travnja i početkom svibnja pulsko i riječko brodogradilište obišli su predstavnici kineskog CSIC-a, a ministar gospodarstva Darko Horvat je krajem prošlog tjedna izjavio da još nema nema ‘analizu kolega iz Kine’ te u idućih nekoliko dana očekuje povratnu informaciju.

Predsjednik Uprave Uljanik Brodogradilišta Sandi Božac rekao je kako je račun Uljanik Brodogradilišta u neprekidnoj blokadi 231 dan te kako je po najnovijim podacima Fine račun blokiran na iznos od 164,8 milijuna kuna, od čega 76,5 milijuna kuna otpada na potraživanja radnika.

“Idemo prema nekom kraju jer definitivno nismo našli razloga da odgodimo ovo ročište. Kinezi su pokazali određenu zainteresiranost, no to je dugotrajan proces i do sada nije primljena nikakva konkretna ponuda. Međutim, neovisno o stečaju kineski partner se uvijek može uključiti jer stečaj nije nešto što će ih otjerati, to nije presudan faktor”, izjavio je novinarima Božac.
Po njegovim riječima, Uljanik Brodogradilište trenutno ima 1.118 radnika, od čega njih 1.058 u Puli, a 60 u Rijeci.

Cerovac: Današnjom odlukom Hrvatska je ostala bez brodogradnje

Ustvrdivši kako se radi o očekivanoj odluci, predsjednik Jadranskog sindikata Boris Cerovac u izjavi za novinare kazao je kako je s današnjom odlukom Hrvatska ostala bez brodogradnje.

“Ako netko misli da će brodogradnja ostati u Brodosplitu ili Brodotrogiru, grdno se vara. Jedino pravo brodogradilište koji je mogao graditi sofisticirane brodove je upravo Uljanik. Stoga, nestaje Uljanik a samim time i brodogradnja”, rekao je Cerovac.

Po njegovim riječima, odgovornost za to snose ponajviše Vlada i Hrvatski sabor odnosno “svi oni koji su mogli dignuti glas za brodogradnju i promptno reagirati, a to nisu učinili”.

“Svi su oni krivi za ovo što se danas dogodilo. Premijer te ministri gospodarstva i financija mogu govoriti koliko god žele da su nam oni pomogli. Oni zapravo nisu pomogli već je njima bio glavni cilj zatvoriti brodogradilišta u Puli i Rijeci. I oni su uspjeli u svojoj namjeri. Držali su radnike 8-9 mjeseci bez plaća, uništili su mnoge obitelji, dovele ih na rub egzistencije te u konačnici tjeraju ljude iz Uljanika, iz Istre, iz Hrvatske. Pitam se gdje je tomu kraj, tko je slijedeći”, rekao je Cerovac.

Smatra i kako je očito da je “država odavno digla ruke od Uljanika, koji postoji 163 godine”. “Bilo je vlasnikom Uljanika nekoliko država. Uvijek je bio njihov simbol. Ovoj državi, nažalost, to brodogradilište nije bilo potrebno. Ovim danom je ugašena hrvatska brodogradnja. Svaka čast Vladi koja se potrudila da se to dogodi”, ponovio je Cerovac.

Povjerenik Sindikata metalaca Hrvatske (SMH) u Uljaniku Đino Šverko također je razočaran nedjelovanjem države, državnih institucija, ministarstava i svih ostalih koji su, kako je rekao, “postali grobari hrvatske brodogradnje”.

“Oni nisu napravili ono što su cijelo vrijeme obećavali, a to je restrukturiranje. Cijelo vrijeme su nas zavlačili a sada im je najveća briga hoće li će naručitelj Jan De Nul pristati da se brod gradi u Hrvatskoj. Brinu se o željezu, o brodovima a o ljudima se ne brinu. To nije državnički, mi nemamo državnika koji bi presjekao tu agoniju. Mogao je to učiniti premijer Plenković ili ministar Horvat, no nisu napravili i može ih biti sram”, ogorčen je Šverko.

On je za slijedeći tjedan najavio dolazak mobilnih timova Zavoda za zapošljavanje u Uljanik, koji će radnike savjetovati o njihovim daljnjim pravima i postupcima.
Naime, rješenje o otvaranju stečaja bit će objavljeno najkasnije u roku tri dana i potom objavljeno te će biti imenovan i stečajni upravitelj Uljanik Brodogradilišta, a potom slijede i otkazi radnicima.

Šverko očekuje da će stečajni upravitelj u petak ili ponedjeljak doći u Uljanik .

Brodogradilište i početi uručivati otkaze radnicima.

Danas odluka o stečaju Uljanik Brodogradiliša

Trgovački sud u Pazinu u ponedjeljak će još jednom odlučivati hoće li Uljanik Brodogradilište u stečaj. Na sudu će se, naime, održati novo ročište u sklopu prethodnog postupka radi utvrđivanja pretpostavki za otvaranje stečajnog postupka u Uljanik Brodogradilištu, nakon što je sudac Ivan Dujić 24. travnja ročište odgodio za 13. svibnja.

Sudac je na ročištu 24. travnja ustvrdio kako je zakonski rok odgode od 60 dana istekao, ali kako postoje rokovi za pobijanje pravne radnje te je prihvatio još jednu odgodu.

Međutim, sudac Dujić je tada naglasio i kako će proglasiti stečaj, ako račun Uljanik Brodogradilišta do 13. svibnja ne bude deblokiran.

Ročište je u travnju odgođeno zbog dolaska predstavnika kineskog China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC), koji su krajem travnja i početkom svibnja obišli brodogradilišta u Puli i Rijeci, a još nije poznato kakva je njihova namjera u pogledu brodogradilišta Uljanik i 3. maj.

Predsjednik Uprave Uljanik Brodogradilišta Sandi Božac na tom je ročištu istaknuo da dolazak predstavnika kineskog brodogradilišta predstavlja još jednu šansu za opstanak te zatražio odgodu kako bi bila iskorištena i ta zadnja šansa da se tvrtka pokuša uloviti za slamku spasa.

S traženjem odgode na ročištu u travnju složili su se i predstavnici Nadzornog odbora Uljanika, kao i Uljanikovih sindikata.

Sudac je na koncu odgodio ročište i novo zakazao za 13. svibnja, ali i poručio da je to krajnji rok i da će, ukoliko ne bude odblokiran račun, tog dana proglasit stečaj.

U međuvremenu tri su tvrtke iz sastava Uljanik grupe završile u stečaju – 2. svibnja otvoren je i zaključen stečaj Uljanik Poslovno informacijskih sustava, a 9. svibnja otvoreni su stečajevi nad tvrtkama Uljanik TESU i Uljanik Strojogradnja Diesel.

Još ranije, sredinom travnja Trgovački sud u Pazinu otvorio je stečajni postupak nad Uljanik Proizvodnja opreme.

Za sve je te tvrtke, kao i za krovno društvo Uljanik d.d. te za Uljanik Brodogradilište, kao i brodogradilište 3. maj, prijedloge za otvaranje stečaja podnijela Financijska agencija (Fina), a zbog blokade njihovih računa dulje od 120 dana.

Za Uljanik Brodogradilište Fina je prijedlog za otvaranje stečaja podnijela krajem siječnja, zbog blokade računa koja je 21. siječnja iznosila 75,9 milijuna kuna. Uljanik Brodogradilište u tom je trenutku imalo 1.400 zaposlenih, no ta je brojka danas vjerojatno značajno manja, dok je dug vjerojatno veći.

Naime, podaci od 24. travnja govorili su o blokadi računa zbog iznosa od 150,8 milijuna kuna.

Inače, prvo ročište na kojem se trebalo odlučivati o stečaju Uljanik Brodogradilišta održano je 29. ožujka, no to je ročište odgođeno nakon što je predsjednik Uprave Uljanika Emil Bulić rekao da se sastao s premijerom Andrejem Plenkovićem i užim timom Vlade, kako bi razmotrili koji dio ponude mogućeg strateškog partnera, Brodosplita, nije prihvatljiv te kako bi se razmotrila druga alternativna rješenja.

Naime, Uprava i Nadzorni odbor Uljanika su početkom veljače za strateškog partnera odabrali Brodograđevnu industriju Split, u suradnji s talijanskim Fincantierijem.

No, nakon što je potkraj ožujka premijer Andrej Plenković izjavio da Vlada Brodosplitov prijedlog restrukturiranje Uljanik grupe ne može podržati jer bi to značilo veliku financijsku izloženost države, Uprava i Nadzorni odbor su krajem travnja objavili da Brodosplit prestaje biti strateški partner Uljanika te da je pulska brodograđevna industrija slobodna ponoviti postupak strateškog povezivanja.

Krajem travnja i početkom svibnja pulsko i riječko brodogradilište obišli su predstavnici kineskog CSIC-a, a ministar gospodarstva Darko Horvat je krajem prošlog tjedna izjavio da još nema nema ‘analizu kolega iz Kine’ te u idućih nekoliko dana očekuje povratnu informaciju.

‘U kontinuitetu sam u kontaktu s veleposlanikom Kine ovdje u Republici Hrvatskoj. Kakva će konačna informacija biti i za što će oni točno biti zainteresirani, da li samo isključivo za brodogradnju ili diverzifikaciju na prostoru Pule ili Rijeke, očekujem da ćemo saznati u nekoliko slijedećih dana’, kazao je u petak Horvat.

(Hina)

Foto: Duško Marušić/Pixsell