13.9 C
Poreč
Petak, 29 svibnja, 2020
iVijesti banner
Naslovnica KOLUMNE Komunikacija za vrijeme korona virusa

Komunikacija za vrijeme korona virusa

Piše prof. dr.sc. Mirko Štifanić

Suvremena komunikacijska kultura ima političko, medijsko, profesionalno i društveno obilježje. Najčešće se govori o dobroj i lošoj komunikaciji. Najvažnije je shvatiti tko, s kojim ciljem i na koji način je vodi?

Za prevladavanje krize poput ove u vrijeme nacionalne i planetarne ugroženosti  od zaraze korona virusom iznimno je važna profesionalnost medicinskih i novinarskih komunikatora. Osim toga važno je kakva pozicija građana, odnosno jesu li aktivni ili pasivni.

Dosadašnju komunikaciju hrvatskog tipa političara na nacionalnoj i lokalnoj razini općenito obilježava nastojanje da se kroz medije predstavljaju onakvima kakvi nisu. Alfa i omega takve komunikacije je nametanje uvjerenja da su oni zaslužni za sve dobro, a njihovi politički protivnici krivci za sve loše. Osim toga, nerijetko etiketiraju i ismijavaju oporbene i neovisne zastupnike i vijećnike te nestranačke stručnjake poput ekonomista, pravnika, liječnika…

Posljedica ponašanja takvih političara je gotovo potpuno nepovjerenje građana u njih i njihove stranke te institucije sustava, pa i čitavu predstavničku demokraciju jer je povoljna za njih, a nepovoljna za građane.

Sve sličnije je i nepovjerenje u neprofesionalne novinare odnosno medije. Međutim, posljednji čavao u lijes medija neće zabiti korona kriza, nego novinari kao prenositelji „virusa“ neprofesionalnosti, te petokolonaši na čije djelovanje je upozorio ministar Beroš. Više o tome može se pročitati u knjizi „Medijsko ratovanje i fašizacija demokracije“.

Najlošija obilježja dosadašnje političke komunikacije su jednostranost, agresivnost i demagogija.S time se postiže cilj da malo tko shvaća što je rezultat nečijeg rada, tko je za što zaslužan, ili kriv.U takvim uvjetima dominira isključivo dojam koji političari i kvazi novinari nameću građanima. Radi se o stanju koje se može opisati s dvije riječi – stabilna nestabilnost.

Ovih dana s razlogom se postavlja pitanje, je li pojava korona virusa u Hrvatskoj potaknula novi odnosno bolji model komunikacije?

Potvrdan znak toga su primjeri jasne, iskrene i poštene komunikacije članova nacionalnog i lokalnih kriznih stožera prema građanima.

Novu kvalitetu komunikacij eu „eteru“ predstavlja činjenica da su novinari prvog programa hrvatskog radija odradili emisiju u kojoj građani izravno sudjeluju.Osim njih i druge radio postaje i mediji, lokalni i nacionalni, imaju sada priliku učiniti pomak u programu s kojim mogu steći izgubljeno povjerenje javnosti. To je moguće samo ako građani u tome sudjeluju. Primjerice, može se uvesti nova i stalna radio i tv emisija – GRAĐANSKI ZAREZ.

I u tiskanim medijima, ne samo Novog lista nego i Glasa istre, dobro bi došla nova razina profesionalnosti te (pro)širenje prostora za nestranačke stručnjake i građane odnosno čitatelje!

Tada bi se moglo govoriti da se doista radi o stvarno novoj i dobroj kulturi komunikacije koja je poticaj za razvoj opće kulture života u vrijeme korona virusa, ali i razdoblja nakon toga. Ukratko, ako se želi graditi održivo društvo sada je vrijeme da se osmisli resetiranje svega što je loše u sustavu, kako bi se u središte vratio čovjek, građanin Lijepe naše, naš proizvođač, konobar, zidar, ratar, bravar, upozorava Mirjan Rimanić. 

Ako to izostane opstati će samo oni mediji čije financiranje organiziraju političari zbog svojih interesa, a nekvalitetna komunikacija negativno će utjecati na stanje u društvu.

 

NAJČITANIJE