18.1 C
Poreč
Četvrtak, 9 srpnja, 2020
iVijesti banner
Naslovnica KOLUMNE Piše dr.sc. Mirko Štifanić: Europska prijestolnica kulture (EPK), ili političko propagandna kultura...

Piše dr.sc. Mirko Štifanić: Europska prijestolnica kulture (EPK), ili političko propagandna kultura (PPK)?

U riječkim medijima, koji građanima jednostrano i agresivno nameću percepciju da poštuju kulturu različitosti, dominiraju jednoumne rečenice poput „Veličanstveno slavlje i poštovanje te promocija kulture različitosti“, „Uspjeh nad uspjesima“ „Rijeka se potvrdila kao Europska prijestolnica kulture (EPK)“„Gradska vlast je potvrdila da poštuje i potiče kulturu različitosti“…

Radi veličanja gradske vlasti vođenom ideologijom i kulturom isključivosti koja se za „šaku eura“, te u savezu sa sebi sklonim medijima, nastoji prikazati uključivom i poštovateljicom različitosti, tj. suprotnom od onoga kakva je na djelu u posljednjih tridesetak godina kada su odrezani mnogi pupoljci, ali da sada navodno cvjeta stotinu cvjetova.

Cilj je da u to povjeruju jednostrano i agresivno dezinformirani Riječani te da sudjeluju u – proslavi svoga poraza.

Vrh političko ideološke i medijske enklave kao da gradi „Corpus separatum“ te nudi šaku novca onome tko bi htio biti sudionik jednog kulturnog projekta kojeg treba „krasiti“ masovno sudjelovanje. Radi se o Europskoj prijestolnici kulture (EPK), što funkcionira kao političko propagandna kultura (PPK).

Politički i medijski „profesionalci“ na djelu pokazuju kako se jednu nestvarnost uz pomoć novca može prikazati kao stvarnost. U biti, veliča se navodno lijeva ideologija koja se nerijetko provodi neo klasičnim desničarskim metodama, i tehnikama. U sklopu toga istina postaje ono što se iz dana u dan i po tisućiti put ponavlja odnosno hvali i veliča kao kultura različitosti. U stvarnosti radi se o ideološki isključivoj kulturi koju provodi „elita“ kroz monopol na prostor u lokalnim medijima, te s novcima  EU i Ministarstva kulture RH navodno promiče „gradsko, nacionalno i europsko kulturno dobro“.

Građani su bombardirani političko-medijskim i ideološki oblikovanim vijestima, člancima i navodnim kulturnim analizama. Za reagiranje na njih za nikoga izvan „elite“ nema mjesta u navodno javnim medijima. Suprotno, za svakoga tko pokuša kritički analizirati projekt EPK i nešto predložiti gleda se kao na nekoga tko želi naštetiti, pa i dovesti u pitanje „veliki kulturni projekt“. U biti onemogućava se pravo građana na djelovanje u javnom prostoru i iznošenje mišljenja u medijima. Drugim riječima, onemogućava se kulturna komunikacija u gradu, a tada kultura umire. Na to su, izravno ili neizravno, upozorili Emina Višnić, predsjednica Projekta i Dalibor Matanić, autor spota o Rijeci. Naime, uživotu ovog Grada financira se ona kultura za koju se može reći da sliči, ili jest,–neo jednoumna. S njom se nekada veličalo voljenog vođu, vladajuću ideologiju, demagogiju, ali i fizičko nasilje. Sada se nekritički veliča „gradska elita“ i njezina ideologija te nasilje nad kulturom i to uvijek kada se EPK provodi kao PPK, odnosno svodi na PR gradske vlasti i njezine ideološki isključive kulture koja manje uključuje, a više isključuje.

Radi se o svojevrsnom ponavljanju kulture prošlosti koja se nameće kao model za funkcioniranje kulture sadašnjosti i budućnosti. Onima koji ne žele, ili nisu podobni za sudjelovati u tom jednoumnom projektu, ostaje mogućnost subkulturnog izražavanja kroz pisanje, nerijetko nekulturnih, poruka pa i protestno šaranje po pročeljima zgrada. Radi se o subkulturi bunta, izrazu nemoći i nezadovoljstva. Gradskoj eliti, međutim, to omogućuje da  upozorava „cijenjene građane“ na „vandalizam“ i da poručuje – No pasaran!

Radi se o lažnoj odnosno „fake“ kulturi. U biti nastoji se onemogućiti emancipaciju od ideologije prošlosti. Na taj način potiče se kultura paralelnog života u Gradu i nastoji ograničiti kulturu pluralističkog multikulturalizma te (iz)gradnja Rijeke kao održivog grada u čijoj kulturi doista sudjeluje stotinu cvjetova i građani kroz neposredno odlučivanje u procesu donošenju odluka, a ne samo „gradska elita“.

NAJČITANIJE