PREDSJEDNICA VIJEĆA KAROJBE: Koalicija HDZ – IDS koja je nahranila političarku?

U moru hrvatskih općina i gradova, od zagrebačkog proračuna koji se mjeri u milijardama pa do onih najmanjih općinskih proračuna teških nekoliko stotina tisuća kuna, vidljiv je sav užas deformirane lokalne samouprave u Hrvatskoj koja bez pomoći i novca „izvana“ ne može pripremiti nijedan ozbiljniji razvojni projekt. Često su općine sama sebi svrha, da si načelnici i još nekoliko ljudi njihovog užeg kruga na 4 godine osiguraju stalni prihod.

Želeći provjeriti stanje oko tih ljudi oko njih, uz zamjenike, poseban je fokus na predsjednicima općinskih i gradskih vijeća. To su ljudi koji imaju svoj stalan posao mimo grada ili općine, a u svoje slobodno vrijeme vode sjednice koje se u većini gradova i svim općinama održavaju po prilici 5 do 10 puta godišnje. Usput su često i članovi pojedinih odbora u kojima jednako tako ostvaruju svoj utjecaj. Za svoj rad najčešće imaju pravo na fiksnu naknadu za svoj rad. Koja ponegdje prelazi i u visinu nečije plaće.

Naknada koja nema blage veze s visinom proračuna, često ni stvarnošću

Jednostavnim internetskim pregledom, tražeći podatke o isplatama naknada predsjednicima vijeća u gradovima i općinama, uočili smo svu šarolikost obračuna naknada koje se isplaćuju, ali nebitno je koliko je jak proračun. Neki na taj način ostvaruju prilične dodatne honorare uz plaće za svoj redovit posao. Kriterij financijskih mogućnosti odnosno veličine proračuna ili broja stanovnika, nije ni u kakvoj korelaciji s cijenom lokalne demokracije.

Analiza dobivenih podataka ne daje suvisao odgovor zašto, recimo, predsjednik vijeća Općine Gračišće dobiva gotovo četiri puta veću mjesečnu naknadu od one koju dobiva njegov kolega u Općini Marčana ili više nego dvostruko veću od one koju dobiva predsjednik u bogatoj Općini Medulin.

Ili, zašto predsjednica vijeća Općine Karojba dobiva najmanje 3.500 kuna naknade mjesečno, što je više nego što dobivaju kolege u Rijeci ili Pazinu, gradovima sjedištima županija, da ne uspoređujemo sa Zadrom ili Karlovcem, čiji predsjednici zajedno ni približno ne ostvare naknadu u jednom mjesecu kao ponosna predsjednica karojskog vijeća.

Kako su već i ranije neki primijetili, naknade su zakonom prepuštene na odluku lokalnih vlasti i nerijetko su izvor sukoba, političke trgovine, prepucavanja, nedosljednosti i posljedica toga je kaotično stanje bez ikakvih kriterija koje dovodi do krajnje nepravednih i ničim opravdanih razlika u tretmanu vijećnika.

Sanja Mališa, predsjednica vijeća Karojbe, izabrana je na listi HDZ-a, ali nebitno o političkoj pripadnosti, skandalozno povećanje naknade primjer je korištenja političkog utjecaja na vlastiti probitak. Iako je prošlo sad već dvije godine, gledajući sa strane, nejasno je je li ičim Sanja Mališa pridonijela da se karojski proračun podeblja, pa da barem tako opravda bezobrazno napuhanu naknadu za rad predsjednice vijeća koju joj je izglasala zanimljiva HDZ-IDS koalicija.

Ne znamo što o takvoj koaliciji misli Boris Miletić, predsjednik IDS-a. Pretpostavljamo da cilj opravdava sredstva i da je u tom slučaju HDZ dobar IDS-u .

Visoko kotira i IDS-ov predsjednik vijeća Gračišća, općine koju isto tako ne krase naročito visoki proračunski prihodi.

U novije vrijeme na lokalnoj razini često se predlaže smanjenje pa čak i ukidanje naknada vijećnicima. Ovakvi primjeri pokazuju da su naknade za rad jako često same sebi svrha i da bez ograničenja gramzivi pojedinac, poput junakinje ovog teksta, može natjerati većinu na višestruko povećanje naknade, koju baš ničim ne može opravdati.

(V.P.)